February 14, 2022

Cum functioneaza algoritmul de cautare al Google in 2022?

Daca lucrezi in digital marketing, creare de continut sau SEO, algoritmul de cautare al Google reprezinta principala unealta pe care trebuie sa o intelegi pana in cele mai mici detalii, in asa fel incat sa o folosesti in avantajul tau. Astfel, oricand ai nevoie de mai multe informatii pe aceasta tema, tot ce trebuie sa faci este sa apelezi chiar la un Google search, pentru a te afla fata in fata cu nenumarate articole, care mai de care mai bine documentate, continand atat opinii personale cat si speculatii.

In cele ce urmeaza, vom incerca la randul nostru sa redam in acest articol modul in care algoritmul de cautari al Google functioneaza si ce poti face pentru a te alinia la cerintele acestuia.

In primul rand – cand intervine Google Search Algorithm?

Algoritmul de cautare Google face referire la procesul intern folosit de motorul de cautare pentru a ierarhiza continutul. Acesta presupune luarea in considerare a mai multor factori, precum relevanta si calitatea continutului in momentul in care returneaza raspunsurile la o cautare.

Inainte de a intra in detalii pe aceasta tema, hai sa aruncam o privire care sunt uneltele folosite de Google in cadrul procesului de clasificare:

  • Crawling – prima etapa presupune accesarea paginilor unui site de catre componenta unui motor de cautare al carui scop este sa colecteze paginile web pentru a le indexa. Prin urmare, notiunea de „web crawling” se refera la procesul de colectare a unui volum mare de pagini, impreuna cu structura de link-uri dintre ele, iar termenul de „spider” este denumirea folosita pentru un web crawler;
  • Indexing – a doua etapa presupune intelegerea continutului, acest lucru fiind posibil in momentul in care botii/crawlerii ajung sa citeasca si sa inteleaga despre ce este fiecare pagina in parte, urmand sa ii ofere un loc in baza de date Google. Astfel, acest pas presupune insasi certificarea structurii unei pagini, incepand de la text, imagini si alte fisiere media utilizate, pana la configurarea sitemap-ului, a heading-urilor si a tag-urilor;
  • Serving – ultima etapa presupune o noua analiza al carei scop este sa afle care dintre paginile indexate ulterior se potriveste cel mai bine la fiecare cautare in parte. Acest proces se mai numeste si Ranking, iar in acest moment intra in actiune si algoritmul de cautare Google.

Sa intelegem cum functioneaza algoritmul de cautare Google:

Daca ar fi sa raspundem cu primul lucru care ne vine in minte, ti-am spune ca in afara celor ce lucreaza chiar in acest domeniu in sediile motorului de cautare, nimeni nu stie cu exactitate cum functioneaza. In primul rand, aceasta incertitudine a aparut pentru ca algoritmul este un secret bine pazit din ratiuni financiare, motiv pentru care putem intelege de ce Google nu doreste sa isi puna in pericol integritatea firmei. Mai important insa este faptul ca, daca toata lumea ar avea acces la acesta, nimeni nu ar mai intelege oricum felul in care functioneaza sistemul, atata timp cat fiecare ar alege sa il modifice in favoarea sa. La scara mica, acest lucru probabil doar te-ar frustra descoperind ca orice cautare ai face, ti-ar returna rezultate care nu te-ar ajuta prea mult, dar la scara larga ar fi vorba de destabilizarea multor afaceri si locuri de munca.

In consecinta, persoane acreditate care lucreaza in domeniul SEO si marketing digital speculeaza deseori cu privire la modul de operare al algoritmului, venind in acelasi timp si cu sfaturi pentru a obtine o pozitie mai buna in cadrul cautarilor, partea interesanta fiind totusi ca desi cea mai mare parte a conceptului ramane un secret bine pazit, Google vine in intampinarea celor avizi de informatie cu suficiente detalii incat sa ne dea ocazia sa ne formam o imagine de ansmablu. Mai ales incepand cu anul 2019, mai multe ghiduri au fost formulate in asa fel incat oricine vrea sa inteleaga mai multe despre ceea ce prioritizeaza Google atunci cand ierarhizeaza continutul, sa aiba la indemana o versiune oficiala.

In tot acest timp, unul dintre cei care au actionat ca purtator de cuvant neoficial este chiar John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst. Astfel, fie ca este prin intermediul postarilor pe bloguri, a postarilor pe retelele de socializare sau prin aparitii la webinarii, acesta si-a asumat rolul de a actiona ca o punte de legatura intre Google si comunitatea SEO. Tocmai din aceasta cauza, oricine isi doreste sa afle mai multe in acest sens are acum sansa de a accesa toate aceste informatii din surse reputabile, cu toate ca ramanem aproape siguri ca niciunul din aceste mijloace de comunicare nu va include prea multe detalii despre algoritm in sine, motiv pentru care va trebui sa ne obisnuim sa tragem propriile concluzii.

Care sunt factorii cheie de ierarhizare in algoritmul de cautare Google?

Bazandu-ne pe comunicatele primite atat de la Mueller cat si cele formulate de alti purtatori de cuvant ai Google de-a lungul timpului, putem alcatui o lista care sa cuprinda cei mai importanti factori luati in considerare de catre algoritm, precum si modul in care acestia pot fi aplicati in strategia SEO a oricui:

  1. Semnificatie si intentie

In cadrul algoritmului de cautare Google, intelegerea si clarificarea semnificatiei si a intentiei cautarii reprezinta un prim pas cheie. Mecanismele care permit descifrarea acestor lucruri raman la randul lor un secret, desi odata cu trecerea timpului, am reusit sa incropim o lista cu modul in care motorul de cautare percepe detalii precum:

  • Cat de specifica este intrebarea pe baza careia se realizeaza cautarea – persoana cauta instructiuni vizavi de un subiect general, precum „cum sa devii priceput la sport” sau are o dilema mai specifica, de exemplu „care este echipamentul de care am nevoie pentru tenis” ;
  • Moduri de exprimare similare – in acest caz, Google poate detecta diferente aproape insesizabile (spre exemplu, diferenta dintre „schimbarea unui bec” si „inlocuirea unui bec”) gratie unui sistem adaugat care a fost pus la punct in nu mai putin de 5 ani;
  • Limbaj – daca folosesti limba romana in momentul in care cauti ceva pe Google inseamna ca vrei ca si rezultatele care iti sunt livrate sa se limiteze doar la limba romana?
  • Locatie – daca esti in cautare de informatii in legatura cu o firma sau un serviciu, care sunt specificatiile care ii indica motorului de cautare in asa fel incat sa returneze rezultate la nivel local si nu national;
  • Noutati – daca vrei sa cauti date legate de pretul de listare la bursa a actiunilor unei firme sau scorul de la ultimul meci al echipei preferate, Google poate prioritiza doar cele mai noi informatii legate de aceste subiecte, dat fiind faptul ca cele mai vechi pot fi considerate a fi redundante.

         2.Relevanta

Odata ce algoritmul a luat aminte de semnificatia si intentia cautarii tale, urmatorul pas este sa cerceteze in indexul Google pentru a identifica rezultate care ofere cele mai relevante raspunsuri. In acest context intervine si partea de SEO on Page, dat fiind faptul ca unul dintre primele semne care atesta ca pagina ta este relevanta din punct de vedere al cautarilor intreprinse presupune similitudinea dintre cuvintele cheie folosite de utilizatori si cele care se regasesc in materialele tale scrise.

Dincolo de acest lucru, Google este responsabil si de implementarea datelor de actiune agregate si anonimizate, ceea ce presupune o analiza a continutului dincolo de simpla introducere a unor cuvinte cheie care sa corespunda cu frazele cel mai des cautate de utilizatori. Din acest motiv, conceptul de „topic research” este cu atat mai exploatat, multe site-uri oferind servicii ce se bazeaza pe analiza subiectelor abordate de posibili competitori din acelasi domeniu.

       3.Calitatea

In ultimii ani, acelasi John Mueller a facut referire la modul in care calitatea continutului a ajuns sa ocupe un loc in cadrul factorilor de ierarhizare, iar din 2019 Google a implementat chiar si o serie de ghiduri detaliate pentru ca toti cei ce se ocupa de SEO sa aiba o idee clara cu privire la procesul de selectie facut de motorul de cautare. In cadrul acestor ghiduri, poti gasi si o serie de intrebari a caror scop este de a evalua calitatea continutului tau, multe dintre ele punand accentul pe ideea de autoritate, expertiza si nu in ultimul rand incredere, acestea fiind considerate „pilonii” de evaluare ce au dat nastere conceptului E-A-T.

 Mai exact, ce este E-A-T?

Aceasta abreviere isi are originea din initialele celor 3 cuvinte amintite mai sus (expertise, authoritativeness and trustworthiness), ajungand sa fie considerata una dintre cele mai importante parti ale algoritmului Google. Totusi, acesta nu este judecatorul final al calitatii continutului, dat fiind faptul ca exista si angajati care sunt responsabili de verificarea rezultatelor algoritmului vizavi de calitatea continutului. Spre exemplu, odata ce un text a fost incarcat si indexat de catre Google, algoritmul va veni cu propria sa expertiza bazata pe indicatorii pe care ii are in vedere pentru a determina cat de corect este. Odata incheiat acest proces, fiecare rezultat in parte va fi analizat o a doua oara de persoanele care intr-un final vor da si verdictul in legatura cu calitatea sa.

Toate aceste decizii sunt luate pe baza Search Quality Evaluator Guidelines (SQEG), un document in format PDF care poate fi consultat de orice persoana care doreste la randul ei sa analizeze modul in care continutul ii va fi ulterior analizat.

„Banii sau viata”

In cadrul ghidului SQEG mai sus mentionat, este o idee buna sa prioritizezi continutul definit mai in gluma mai in serios de Google ca „Your Money or Your Life” (YMYL), acesta reprezentand orice fel de text ce atinge chiar si tangential subiecte ce au legatura cu sanatatea, siguranta, stabilitatea financiara sau chiar starea de bine a cititorului. Dat fiind faptul ca toate aceste date intra sub incidenta conceptelor de „autoritate” si „credibilitate” din cadrul E-A-T, cel mai probabil Google nu se va deranja nici macar sa ierarhizeze continutul tau atata timp cat nu este semnat de o figura cu autoritate in domeniu. In consecinta, fie ca vrei sa abordezi problema dietelor, a schemelor de tratament pentru o anumita boala sau chiar a imprumuturilor bancare, fiecare dintre aceste texte va trebui sa fie scris de o persoana care are in spate studii in domeniu si astfel isi poate asuma raspunderea pentru indicatiile pe care le ofera.

Revenind la informatiile de care dispunem, SQEG ne ofera indicatii detaliate inclusiv in privinta continutului ce intra sub incidenta YMYL, lucru care ne poate ajuta nu doar sa concepem un text care sa fie ulterior corect evaluat, ci si sa oferim informatii pertinente care sa atraga ulterior cititori.

      4. Experienta utilizatorului

Conform Google, algoritmul folosit in procesul de ranking are in vedere promovarea paginilor considerate a fi mai usor de utilizat, indeosebi atunci cand luam in considerare un anumit tip de erori ce apar pe parcursul cautarii. In realitate, acest lucru inseamna ca algoritmul de cautare favorizeaza site-urile care:

  • Se incarca si sunt afisate corect pe un numar cat mai mare de browsere (Firefox, Chrome etc)
  • Sunt compatibile cu majoritatea aparaturii folosite in procesul de cautare (laptop, computer, tableta, telefon)
  • Dispun de timpi de incarcare rapizi, inclusiv pentru utilizatorii care nu dispun de cea mai performanta conexiune la internet.

Totodata, Google are grija sa semnalizeze din timp eventualele actualizari care vor avea loc in acest context, oferind totodata uneltele necesare pentru ca cei responsabili de continutul unui site sa poata masura si imbunatati performanta acestuia.

Poate cel mai bun exemplu in acest caz este chiar factorul de ranking cunoscut ca „UX metrics” sau Core Web Vitals, acesta fiind responsabil de monitorizarea, masurarea si compararea experientelor utilizatorilor de-a lungul timpului. In ceea ce priveste adunarea tuturor acestor date, procesul in sine poate fi o provocare deoarece spre deosebire de alte tipuri de valori, acestea pot fi dificil de cuantificat pentru ca reflecta insusi comportamentul uman.

In consecinta, pentru a te asigura ca site-ul tau este complet optimizat in permanenta, iti recomandam sa apelezi la un audit SEO care sa te ajute in descoperirea problemelor si optimizarea sarcinilor de lucru.

      5.Context

Acest factor de ierarhizare este strans legat de ideea de relevanta, luand totodata in calcul si contextul personal si setarile facute de cel ce initiaza cautarea. De exemplu, daca o persoana din Marea Britanie vrea sa afle mai multe despre scorurile meciurilor de fotbal jucate in tara sa, cel mai probabil primele rezultate afisate vor fi cele din Premier League. In mod similar, un impatimit al sportului din Statele Unite ale Americii va citi despre meciurile din NFL.

Totodata, algoritmul poate tine cont inclusiv de cautarile din istoric si le poate ordona in cele noi in functie de paginile cu care cineva a intercationat cel mai mult la un moment dat. De exemplu, daca o persoana cauta „San Francisco” dar in trecut au facut de mai multe ori anumite referinte la fotbal, motorul de cautare poate returna in mod justificat mai multe rezultate ce au legatura cu echipa de fotbal american „San Francisco 49ers” decat cu orasul din statul California.

Nu in cele din urma, algoritmul se poate folosi inclusiv de faptul ca o persoana este logata pe contul sau Google pentru a face un top al preferintelor sale. Astfel, odata ce programul ajunge la concluzia ca cineva este interesat in mod particular de muzica, in momentul in care el va folosi o formulare de tipul „evenimente care au loc in apropiere”, primele listate vor fi intotdeauna cele muzicale.

In concluzie, dat fiind faptul ca pentru a intelege si a ordona in mod relevant toate aceste cautari este nevoie sa luam in considerare si factorul uman, misiunea de a imbuntati performanta unui site va fi la randul sau o provocare cu atat mai mare in aceasta etapa de intelegere a algoritmului.

Actualizari ale algoritmului

Algoritmul de cautare al Google este prin natura sa dinamic si optimizat in permanenta pentru a se asigura ca este cat mai util posibil. La anumite intervale, acesta este supus unor revizii mai ample, care pot inclusiv sa impacteze clasamentele existente, rezultand astfel o imbunatatire a rankingului pentru unele site-uri si o scadere pentru altele. In consecinta, cateodata poate deveni dificil sa iti formezi un plan de atac vizavi de imbunatatirea paginilor pe care le ai in vedere atunci cand te ocupi de SEO. Dat fiind faptul ca nu poti sti niciodata cand va intra in vigoare un nou set de actualizari, lucrurile pot deveni cu atat mai complicate cu cat Google nici macar nu confirma in mod punctual fieacare update pe care il face sistemului sau.

Cu toate acestea, te poti folosi de o unealta de monitorizare a rezultatelor din SERP daca iti doresti sa ai o idee mai clara in legatura cu eventualele schimbari care pot avea loc la anumite intervale de timp. Denumite si „Sensor tools”, acest gen de algoritmi de monitorizare iti pun la dispozitie diverse tipuri de grafice care te pot ajuta sa intelegi mai multe despre dinamica din cadrul cautarilor pe motoarele de cautare si chiar sa vezi modul in care noile actualizari isi pun amprenta asupra site-ului tau.

Concluzii

Asa cum se poate observa, ideea de a pune la punct un document care sa explice pas cu pas si cu un maxim de acuratete modul in care Google se raporteaza la pagina ta nu este neaparat una fezabila. Vestea buna este ca motorul de cautare nu face un secret din modul in care alege sa ofere o imagine de ansamblu a prototipului continutului de calitate. Astfel, independent de orice alte actualizari viitoare, Google va recompensa intotdeauna continutul care este:

  • Relevant si argumentat, in special daca adera la principiile detaliate in ghidurile E-A-T;
  • Bine documentat in ceea ce priveste subiectele, continutul si cuvintele cheie alese;
  • Scris in asa fel incat sa ia in considerare semnificatia si intentia cautarilor facute in cadrul unui motor de cautare;
  • Optimizat in asa fel incat sa poata fi accesat de pe mai multe tipuri de dispozitive.

Nu in ultimul rand, alege-ti intotdeauna in cunostinta de cauza toate sursele din care te informezi si prioritizeaza sursele reputabile, fie ca vorbim de comunicatele oficiale Google sau alte nume cu greutate din domeniu.

Partajează acest articol
Facebook
WhatsApp